måndag 11 oktober 2010

Ljus och leenden....

Försöker så smått summera dagen och hittar två teman som genomsyrat den. Ljus. Och leenden. Två kanske självklara saker som ändå betyder så enormt mycket, åtminstone för mig.

Jag älskar ljus. Av alla de slag. Höstljus inte minst. Det är så otroligt vackert, alla de gula färgtonerna mot himlen som kan vara så oändligt blå och klar, det känns som om det är högre än annars, himlavalvet över mig. Stearinljus och brasljus att kura in sig kring när kvällen och kylan faller på värmer inte bara kropp utan själen också. Det är varmt, ombonat, mysigt och stilla.


Det blev en liten ricinfröstängel också idag, från rabatten härute. Mycket hästgödsel så blir de så fina så!

Leenden då. Jaa, inte kom jag upp till de fyrahundra som ett litet barn tydligen fyrar av i genomsnitt en vanlig dag. Men jag har tänkt på det idag. Varit medveten om att jag ler och gjort det någon extra gång. Sugit i mig skönheten i de leenden jag mötts av idag. Ganska många har det blivit, när man tänker efter!

Jaa, och så har jag jobbat, fixat och trixat, rett ut lite bokföringshärvor, ätit middag med goda vännerna Ö och E som kom på besök, lilla E som inte är så liten längre har jag inte sett på ett halvår och oj så hon lyste! Underbart att skåda! Sprungit en sväng i skogen med lilladotter, valp och stora hunden, vackert, mjukt underlag och lite tungt i benen, har sprungit väl många dagar i följd nu. Det får bli lite annan motion några dagar nu.

I posten anlände en underbar bok om Hatha Yoga och symbolspråket i asanas, de olika positionerna. Den finns inte att köpa längre, men Amazon.com har ju begagnade böcker också - finurligt värre! Så jag hittade den och idag kom den, snabbt och lätt. Dags att läsa! Annars läser jag om hundraåringen som gick ut genom dörren och försvann, av Jonas Jonasson, underfundig, härligt språk och väldigt rolig! Och en valpbok förstås, som jag lånat av vännen L. och som får varenda litet "fy" som ramlar ur mig att brännas i samvetet. Nu blir det inga mer fy för strumpor och söndertuggade krukväxter med tillhörande krukor. Det är världsligt.

Frosten biter ute och det är dags för te och brasa och bok. Godnatt, och kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar