onsdag 20 oktober 2010

Böcker

Måste bara skriva lite om en annan passion jag har - böcker! Eftersom jag ska börja en ny utbildning (Psychonoetics) nästa vecka har jag nyss beställt hem en hel bunt - det ligger väl sådär femton böcker i en härlig hög på mitt skrivbord som jag går och vankar runt och bläddrar lite i och läser lite här och där... Och någon som jag har börjat på.

Är oerhört förtjust i Linda Kohanov - hon finns inte översatt till svenska än vad jag vet, men hennes böcker om hur hästar relaterar till oss, andlighet och hur vi påverkas av hästarna i våra liv är helt fantastiska. "Riding between the Worlds" och "The Tao of Equus" är underbara och snart kommer "the Horse in my Cathedral" som jag faktiskt fått läsa ett provkapitel ur - skickat till mig direkt från författarinnan!

Älskar också Robin Hobb, eller Megan Lindholm som hon egentligen heter, som skriver tjocka, härliga fantasyböcker i trilogier, nu senast en om drakar.. De hänger ihop, de flesta och är i olika delar av samma värld. Patrick Rothfuss har skrivit Vindens Namn och sedan låtit oss vänta i flera år på uppföjaren, den har inte kommit än... Men den är helt fantastisk, även den i fantasy-genren!

Annars läser jag just nu Boktjuven av Marcus Zusak och The Psychology of the Future av Stanislav Grof. Samtidigt. Ja. Jag växlar lite. Beroende på vad jag orkar, roman eller facklitteratur. Så jag bär runt båda i huset.. och läser lite nu och då. Nuförtiden tillsammans med glasögonen som behövs - konstigt så det kan bli...

Fler i högen är Integral Spirituality av Ken Wilber, Wheels of Life, Leving Deeply, Presence, SOulCraft, Theory U...

Och andra absoluta favoriter i gränssnittet mellan mainstream science och komplementärmedicin är Larry Dossey, Bruce Lipton, Candace Pert och Lynne McTaggart - hennes "the Field" är en fantastisk bok för alla som känner sig skeptiska och naturvetenskapliga men ändå intresserade av att utvidga sin världsbild. I mötet mellan uråldrig mysticism och hypermodern kvantfysik - där ligger det nya tillväxtområdet noetik som jag alltså ska förkovra mig ytterligare inom.

Mer böcker kommer sen. Ska försöka slänga in lite som jag tycker är bra här. Har du bra tips så släng in dem, vill veta vad du läser och vad som inspirerar dig! Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar