måndag 24 oktober 2011

Fångad av framtiden

Jag forskar just nu. Undersöker. Det är vansinnigt spännande. Så enkelt egentligen, men vilken effekt det har på dem jag utsätter för mina utforskningar!

Det är verkligen inget nytt, inget unikt och egentligen har jag hållit på med det i trettio år eller så. Att skapa visioner - tänka framåt, skapa, drömma och vara kreativ. Det som är nytt för mig är att jag inte begränsar. Hittills har jag alltid jobbat med fem år, en person, ett företag, en förening...avgränsat och definierat och den "allmänna" framtiden har möjligen framskymtat i bakgrunden.

Nu frågar jag, rakt ut, "Hur vill du att framtiden ska se ut? I din ideala värld, bortom allt gnäll, allt som är fel och allt som inte fungerar, hur ser det ut då?"

Ingen lätt fråga och inget man svara på i en handvändning sådär, tycker du kanske. Svårt. För stort. Måste man käka elefanten hel, kan man inte ta det i små bitar?

Men någon sorts dynamit, eller dynamik, finns det i själva frågan och i det faktum att den är så öppet ställd. Den lämnar oss sårbara, blottade, synliga. Om jag talar om hur jag vill att det ska bli riskerar jag att bli kritiserad, att ha fel, att nån tycker det är dåligt, det som är ömtåligt och vackert för mig. Vi fastnar också i hur min vision ska fungera med någon annans, i vad som finns i människans grundläggande natur och inte, i hur förändringen ska ske och vilket priset blir.

Just nu tror jag att det viktigaste är att fundera, att skapa med tanken, att tänka i möjligheter och att göra det rätt långt fram - invändningarna får man ta sedan och om visionen är klar, bilden tydlig och inriktningen självklar, då löser sig allt efter vägen. Om jag vet vart jag vill kan jag göra val i nuet som stödjer det jag vill ska hända!!

Om du läser det här och tankarna börjar sätta fart, snälla skriv en kommentar! Jag vill så gärna höra, vill ta in, vill se det gemensamma och det som skiljer oss, jag vill förstå - att det finns det som driver oss, inte bara mot en säker undergång utan kanske mot något som är väldigt annorlunda - och väldigt bra!! Jag är inte naiv, jag vet att det inte är lätt, att det inte finns några quick-fixar - men om vi inte ens tänker eller pratar om framtiden, blir det lättare då? Knappast! Ha roligt med dina funderingar, det har jag! Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar